måndag, september 17, 2012

Squash You!

Idag har jag stuvat vitkål i vitt vin och soyamjölk.
Det smakade väl sådääääär. Soyamjölken är för söt helt enkelt.
Men det går ned med lite annat till.
Bla så gjorde jag även Grekiska SquashPlättar som jag gjort förr och minns dom som jättegoda.
Så nu körde jag igen.

3 medelstora squash, grovrivna
2 ägg (jag hade 4 ägg)
200 g fetaost, smulad
2-2½ dl mjöl (jag använder dinkel och MERA än vad som receptet anger. Gör en provbiff)
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 dl hackad dill (nästa gång ska jag använda persilja)
3-4 msk olivolja (jag tog min chiliolja)

1. Lägg den rivna squashen i ett durkslag och pressa ut så mycket vätska det går.
2. Blanda alla ingredienser utom olivoljan
3. Hetta upp lite olivolja (jag använder margarin och chiliolja eftersom biffarna fastnade i pannan) i en stekpanna
4. Klicka ned en rågad matsked smet i pannan o platta till.
5. Stek på medelstark värme,2-3 min på var sida.



Biffarna blir ganska mjuka men det blir bättre när dom har kallnat och du sen värmer upp dom igen.
Tyckte nästan dom var som godast kalla.
Använd inte den billiga fetaosten 'salladsost' för den är för mjuk. Jag tror det var orsaken till att mina biffar vert så mjuka denne gång. Eldorados går dock bra!
Bli inte rädd för att smeten kommer kännas rinnig sen. Biffarna blir bra ändå! Det märker du. Ha i gott om mjöl bara.. kanske ett extra ägg.

Serveringsförslaget var i pitabröd & med Tzatziki,
men jag tycker dom passar bäst att gå å äta av typ hela tiden.

Har ätit dom till min stuvade vitkål. Det gick oxå bra.

BILLIGT och asgott. MYCKET mat.

/tant trassel

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...