måndag, juli 02, 2012

Semester

Barnen kommer få två veckors semester iår.
TVÅ.
Deras pappa har inte råd att ta semester och jag får två 'gratis' från skolan så det är den semestern dom kommer få.
Annars har dom låååånga dagar på fritids, för det mesta ganska ensamt eftersom alla andra barn har semester. Kan tänka mig att juli och aug blir värre.
Men jag tänker att jag så gärna vill ge ungarna två fina veckor att se tillbaka på och att dom kan känna att NU har vi semester!
Jag är verkligen inte typen som tycker att en resa till Cypern är semester. Jag tycker lika väl att man kan Hemestra (ja semester hemma som ni fattar) och jag är inte typen som tycker att en helg MÅSTE innehålla en 'rolig aktivitet' annars har man inte gett barnen en bra helg.
Nej jag tycker väl att helgerna eg är till för att vila upp sig, göra 'inget' och bara andas en stund.
Men nu är det semester och jag vill att dom ska kunna börja Ettan och Förskoleklassen med att berätta vad DOM har upplevt på sin semester.

Och som ni fattar så kan detta bli ett problem. Nej det ÄR ett problem.
Jag är SÅÅÅ nära att komma upp till ytan nu att jag KAN inte ta dom finanserna som skall till för att ge ungarna en dag på Kolmårdens Djurpark som dom önskar sig.
Så hur förnedrande det än måtte vara och hur mycket jag än tycker att det finns familjer som har det värre än vi så vi 'passar inte in' i att bara bidragstagare, så tänker jag söka bidrag för en KolmårdensTripp hos Majblomman.se

Det är lite sent påtänkt men jag har verkligen inte velat. Men för ungarnas skull så gör jag det.
Jag har växt upp med fattiga föräldrar men jag har aldrig nångång känt mig fattig!
Jag vill bli en sån förälder!
/tant trassel

2 kommentarer:

Agnes sa...

Hej Karina,
det här med semester är knepigt. Själv har jag funderat lite på just det här med semester och vad man kan göra med barnen. Varför inte göra en utflykt till skogen göra en eld och grädda pinnbröd? Eller kanske spela lite minigolf. Jag tror att barnen uppskattar mer att få "enkla" upplevelser på hemmaplan och man måste inte åka till t ex Cypern för att tillfredsställa deras upptäckarlust och äventyrslust. Att tälta hemma i trädgården är ju minst sagt ett äventyr bara det och kanske tända grillen och grilla korv eller grädda pinnbröd. Jag tror att i dagens samhälle så ska allting vara så märkvärdigt. Min son har aldrig varit utomlands utan har fått nöja sig med att vara hemma eller en gång om året få hälsa på mormor och morfar som bor i mellansverige. DU ska inte ha dåligt samvete för att du inte kan erbjuda dessa "flashiga" äventyr som många erbjuder sina barn för samtidigt så finns det ju ingenting att drömma om om man får allt serverat när man är liten.
Jag hoppas att ni får en fin semester i alla fall och att barnen får fina minnen av sitt sommarlov med en go och glad mamma.
Många kramar till dig från mig!

Kattis sa...

Ja men självklart ska du göra det! Jag hoppas det går igenom och att det går fort! Det är inte förnedrande, fast jag kan ju förstå din känsla.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...