måndag, januari 25, 2010

Heta Nötter


Nu har jag äntligen gjort Heta Nötter.
Vi serverades dessa hemma hos Gudfar Johan i sthlm när vi var där och som nån kanske minns så köpte jag min egen pistagenötsolja på Östermalm för dyra pengar för ingen mängd. Och nu hade jag även hittat chiliolja på Netto, så äntligen skulle va.

Hade 200g för lite nötter, så dom vert lite oljiga fast att jag försökte va sparsam med oljan.
Men då vet jag det till nästa gång.


RECEPT
Simon & Tomas Heta Nötter

700g blandade naturella nötter. Valnötter passar INTE till detta! Men gärna para, jord och casew-nötter, samt mandel.
6 msk soja. Hälst TamariSoya som är den renaste soyan av dom alla. Finns bla bland René Voltaire:s produkter.
2,5 msk jordnötsolja eller pistageolja
4,5 msk chiliolja
1,5 tsk havssalt/flingsalt -från saltkvarn typ.

Tillagning
6-8 portioner

1. Sätt ugnen på 175 grader och lägg nötterna i en stor skål.

2. Blanda soja, oljor och havssalt och häll därefter blandningen över nötterna. Blanda väl.

3. Du kan göra chilioljan själv. Blanda 2 dl olivolja med 0,5 dl hackade röda chilifrukter. Låt dra, gärna i upp till två veckor. Sila bort chilin och förvara i kylskåp. Oljan håller i flera månader.

4. Bred ut i en långpanna och rosta i ugnen cirka 20 minuter. Rör om var femte minut.



Gött gött :)

/tant trassel




1 kommentar:

Unknown sa...

Mer heta nötter till alla heta tanter!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...